Øyvind Torvund
A Walk into the Future
Oslo filharmoniske orkester
ACD5116/ACDLP5116
2024
Business Title
Aurora Records har gleden av å presentere Øyvind Torvunds første album med orkestermusikk, ”A Walk into the Future”. Albumet er en reise gjennom fire verk, fremført av Oslo-filharmonien med dirigent Olari Elts.
Torvund er en mester i å forene lyder som i utgangspunktet ikke hører sammen. Akustiske og elektroniske klanger fra ulike verdener – som fra mekaniske roboter, svimlende exotica og storslåtte symfoniske bølger – smeltes i hverandre. Lyder fra fortid, nåtid og fremtid kjøres inn i Torvunds kompositoriske sentrifuge. En følelse av science fiction gjennomsyrer de fire stykkene. I stedet for å undre deg over reisen, spør du deg heller hvor lenge du kan bli værende i det samme.
”Sweet Pieces” (2016) har det samme utgangspunktet som så mange av Torvunds verk: elektroniske og akustiske lyder inviteres til å imitere hverandre. Torvund innser at tittelen ”Sweet Pieces” er litt provoserende: ”De er rett og slett bare korte og søte.” Innenfor et felt som er som mest kjent for ugjennomtrengelige dissonanser, utgjør ”Sweet Pieces” en sjarmerende utfordring.
Også utgangspunktet for ”Archaic Jam” (2017) er humoristisk: hva om et orkester og en feedback-gitar møtes i en postapokalyptisk hippie-jamsession? Torvunds musikk etterligner ikke så mye jammen i dens struktur, men i dens glade likegyldighet – som kanskje er den mest fornuftige holdningen hvis verden går under?
I ”Symphonic Poem no. 1: Forest Morning” (2019) ledes tankene til et spirende miljø. Skuddene fra synthen, blåserne og strengeinstrumentene skytes ut og utløser skogens frodige potensial. Dette minner om åpningen av Maurice Ravels orkesterverk ”Daphnis og Chloé” fra 1912. Mens ”Sweet Pieces” er en utforskning av kortform, strekker ”Forest Morning” seg over lengre tid. Gjennom dunkle passasjer navigerer Torvund tilbake til åpningens romantiske vitalitet.
”A Walk into the Future” (2019) åpner med morgenfrisk entusiasme: Orkesteret plystrer en lystig melodi akkompagnert av en skarptrommemarsj. ”Walk” viser seg etter hvert å være en underdrivelse: vi svømmer gjennom glissandi, sykler gjennom elektroniske bobler og løper hodestups inn i en livlig aleatorikk. For Torvund, som fullførte verket kort tid før faren hans, den anerkjente billedhuggeren Gunnar Torvund gikk bort, representerer disse abstrakte tonene det ukjente, uforståeligheten av tapet og hva som venter etter livet. Vi kan ikke unngå tomrommet, men vi kan gå plystrende inn i det.
Foto: Bård Gundersen
Øyvind Torvund (f. 1976 i Porsgrunn) er blant Norges ledende samtidskomponister. Hans verker, som ofte kombinerer akustiske og elektroniske instrumenter i multimediaoppsett, er lett gjenkjennelige gjennom hans evne til å sette opp motsetninger. Ulike inspirasjonskilder smeltes sammen - som sitcom-jingler, norsk folkemusikk, støy, klassisk musikk, improvisasjon og exotica - med karakteristisk livlighet og humor. Torvund har en sterk interesse for billedkunst, og har gjennomført tverrkunstneriske prosjekter som ”Bandrom” (2003-2009), som besto av sammenkoblede musikalske situasjoner spredt rundt omkring i nabolag i Oslo og andre steder, og ”Plans” (2015-), en pågående serie med verk ledsaget av Torvunds egne tegnede skisser som illustrerer umulige scenarier. Torvund har bakgrunn som rocke- og improvisasjonsgitarist.
Torvunds verk for kammerensembler og orkestre har blitt fremført ved festivaler som Donaueschinger Musiktage, ECLAT, Maerzmusik, Huddersfield, Ultraschall, Angelica Festival, Ultima, Cairo Contemporary Music Days, Other Minds og Darmstadt Ferienkurse. Blant hans bestillere er Oslo Sinfonietta, Yarn/Wire, SWR Symphony Orchestra, Krinkastingsorkesteret (KORK), Klangforum Wien, BIT20 og asamisimasa. Torvund ble portrettert ved Miller Theatre i 2023 gjennom deres komponistportrettserie, og i 2024 skal han være festivalkomponist ved Festspillene i Bergen.
Torvund mottok Berlin Artist’s Prize i 2022 samt Spellemann i 2019 for ”The Exotica Album” (Hubro) og ”Neon Forest Space” (Aurora) (2015). Han vant også den norske Edvardprisen i 2017 for ”Sweet Pieces”, og mottok Arne Nordheim-prisen i komposisjon i 2012, samt et DAAD-stipend i 2013. Han har vært nominert tre ganger (2014, 2016 og 2022) til Nordisk Råds Musikkpris. I tillegg til sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som redaktør for samtidsmusikkmagasinet Parergon, som kunstnerisk leder for organisasjonen NyMusikk, rådgiver for Borealis Festival; og som kunstnerisk leder for Music Factory-festivalen i Bergen. Torvund bor i Frekhaug sammen med sin familie.
Tittel
Komponist
Orkester
Dirigent
Konsertmester
Perkusjonssolo
Synth-solo
Gitar-feedback
Katalognummer
Utgivelsesdato
Utgivelsesdato LP
Durata (TT)
Format
EAN CD
EAN LP
Innspillingsprodusent
Studiotekniker
Assistenttekniker
Orkesterprodusent
Miks og produksjon
Innspillingssted
Master
Cover
Booklet-tekst
Foto
Støttet av
A Walk into the Future
Øyvind Torvund
Oslo filharmoniske orkester
Olari Elts
Kolbjørn Holte
Håkon Stene (Sweet Pieces)
Øystein Moen (Sweet Pieces)
Jørgen Træen (Archaic Jam)
ACD5116/ACDLP5116
29. februar 2024
17. januar 2025
57:04
CD / LP / digitalt
7090057990198
7090057990372
Geoff Miles
Elisabeth Sommernes (NRK)
Terje Hellem (NRK)
Helene Øverlie
Jørgen Træen
Oslo Konserthus, februar 2023
Jørgen Træen
Martin Kvamme
Jennifer Gersten
Bård Gundersen
Norsk kulturråd, Det norske komponistfond, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere
Sporliste
Øyvind Torvund
A Walk into the Future // 57:04
1. Sweet Pieces 1 // 02:14
2. Sweet Pieces 2 // 06:34
3. Sweet Pieces 3 // 02:31
4. Sweet Pieces 4 // 00:59
5. Sweet Pieces 5 // 00:43
6. Sweet Pieces 6 // 00:54
7. Sweet Pieces 7 // 01:27
8. Sweet Pieces 8 // 00:47
9. Sweet Pieces 9 // 00:40
10. Sweet Pieces 10 // 00:57
11. Sweet Pieces 11 // 02:00
12. Sweet Pieces 12 // 04:09
13. Archaic Jam // 10:00
14. Symphonic Poem N° 1 - Forest Morning // 12:37
15. A Walk Into the Future // 10:32
Sweet Pieces
bestilt av nyMusikk for 2016 Tectonics / Only Connect-festivalen med støtte fra Norsk kulturråd. Først fremført av Oslos filharmoniske orkester med dirigent Ilan Volkov og solister Øystein Moen og Håkon Stene, 20. mai 2016 i Oslo
Archaic Jam
bestilt av Donaueschinger Musiktage for SWR Symphonieorchester, med støtte fra Norsk komponistfond. Først fremført i Donaueschingen, 20. oktober 2017
Symphonic Poem N° 1 – Forest Morning
for symfoniorkester med elektronikk/sample/playback
A Walk into the Future
for symfoniorkester med elektronikk/sample/playback. Bestilt av Oslo filharmoniske orkester til deres 100årsjubileum. Støttet av Norsk kulturråd, 2019.
Hanne Rekdal
Prosjektleder / Label Manager
Tel + 47 98655793